Contact
- PaperDigits BV
- Noorderstraat 1Q, 1823 CS Alkmaar
- 072 234 0777
- [email protected]
- Contactformulier
Lasse Botman
Team Lead Marketplaces
Sinds een aantal jaren biedt bol.com de mogelijkheid om te adverteren op hun platform. Om hier succesvol in te zijn, is kennis van digitale marketing nodig. In het bijzonder zoekmachine marketing. Wij, als servicepartner, hebben duizenden partners geholpen om succesvol te adverteren op bol.com door onze kennis en expertise te delen. Hoe we dit op schaal hebben gedaan lees je in deze case.
De start van de samenwerking tussen Bol.com en PaperDigits begon in 2019. Bol.com maakte de overstap naar een nieuw advertentieplatform genaamd Mabaya. Dit platform bood meer opties om adverteerders gerichter te kunnen laten adverteren. Sponsored Products ging van een geautomatiseerde naar een self-service marketing tool. De mogelijkheid om meer geavanceerde targeting- en biedstrategieën te hanteren vroeg meer van de kennis van adverteerders over Performance Marketing. Om deze reden werd besloten om een servicemodel op te zetten met als doel adverteerders te helpen bij het succesvol inzetten van de tool.
Co-founder PaperDigits, Wouter Naber, werd aangehaakt om het Sponsored Products team te versterken. Hij wist als geen ander hoe om te gaan met verschillende advertising strategieën binnen de zoekmachines en stond inhoudelijk samen met een team interne retail media specialisten aan de basis van de groei van Sponsored Products. Daarnaast fungeerde PaperDigits met een specialisme in datagedreven Performance Marketing als belangrijke schakel in de datavoorziening rondom Sponsored Products. Zo hebben we meerdere strategische en operationele dashboards gecreëerd om de performance inzichtelijk te maken.
Verder leveren we input voor de Sponsored Products- en advertising API roadmap, en hebben we meerdere webinars, e-learnings en trainingen gehost. Tot op heden hebben wij een grote rol gespeeld bij de onboarding en groei van ruim 25.000 verkooppartners en leveranciers in Mabaya Sponsored Products. In de tussentijd zijn wij (PaperDigits) gegroeid naar een team met 6 full-time Marketplace Consultants die bol.com hierbij ondersteunen. Wij nemen jullie mee in ons verhaal, uitdagingen en learnings!
In samenwerking met bol.com hebben we ons gericht op het opleiden van beginnende adverteerders. Ons doel was om zoveel mogelijk verkooppartners en leveranciers succesvol te laten werken met Sponsored Products. Hierbij hebben we gekozen voor een gerichte aanpak waarbij we eerst onze aandacht richtten op de adverteerders met de grootste omzet, omdat deze partijen geïnteresseerd zijn in mogelijkheden om hun marktaandeel te vergroten en voldoende data hebben om een goede inschatting van de te verwachtte resultaten te geven.
Het opleidingstraject bestond uit de volgende stappen:
De bedoeling van ‘Basic support’ is om het kennisniveau bij adverteerders te verhogen en te laten zien welke impact Sponsored Products voor hen kan maken. Dit zorgt ervoor dat adverteerders zelfstandig aan de slag kunnen om Sponsored Products in te zetten.
Het groeien van het aantal actieve adverteerders ging snel, maar het bracht ook zijn uitdagingen met zich mee. We ontdekten dat niet elke adverteerder geschikt was voor Sponsored Products en dat we ons moesten richten op de juiste partijen.
Hier zijn de factoren waar we rekening mee hielden:
De Campagne Specialisten van PaperDigits, hebben we veel tijd en energie geïnvesteerd in dit project. Maar wanneer je ergens in investeert, wil je weten wat het oplevert, zodat je de strategie kunt bijstellen of veranderen. Het feit dat de inkomsten uit Sponsored Products hard groeiden, was duidelijk, maar hoeveel dit project daaraan bijdroeg, was nog steeds onduidelijk voor bol.com.
Daarom hebben we diverse performance dashboards gemaakt en analyses gedaan om de waarde in euro’s te tonen. We hebben gebruik gemaakt van een CRM-systeem om geholpen adverteerders in kaart te brengen, uren bij te houden, achtergrondinformatie te loggen en taken en werkzaamheden in te plannen. We hielden precies bij wanneer we gesprekken voerden met adverteerders en wat we bespraken. Op deze manier konden we de Sponsored Products spend per adverteerder voor en na onze hulp inzichtelijk maken. Deze data per adverteerder koppelde we aan de resultaten van Sponsored Products. Zo konden we snel zie wie we moesten helpen.
Om de prioriteit te bepalen keken we naar:
Dit alles combineerde we met kwalitatieve informatie over adverteerders. Bijvoorbeeld het kennisniveau, commitment, voorraad, etc. Zo zorgde we dat we altijd de juiste adverteerder, met een relevant advies op het juiste monent konden helpen. Een mooi voorbeeld van gepersonaliseerde service op schaal.
Daarom besloten we om samen met bol.com onze kennis en expertises te delen via webinars. Deze zijn inmiddels duizenden keer bekeken. Ook hebben we gezamelijk trainingsmodules ontwikkelt. Deze zijn inmiddels voor de niveaus Basic en Avanced. Mooie handvatten voor beginnende adverteerders om Sponsored Products succesvol in te zetten.