Klant* en uitdaging
Voor een toonaangevend Nederlandse e-commerce gigant hebben we branding campagne gedraaid. En met succes! Vanuit de basis van onze werkwijze vangen we de concrete vraag op in de lower funnel. Daarbij werken we ons op basis van concrete validaties langzamerhand omhoog en eindigen we dus in de top-funnel. Hieronder leggen we uit hoe onze aanpak de basis vormt voor succesvolle upper-funnel campagnes gericht op het verhogen van merkbekendheid.
Het online marketing fundament van de klant is sterk. Vraag aan de onderkant van de funnel wordt slim en efficiënt afgevangen. Daarboven draaien goed presterende campagnes gericht op een breder publiek. De volgende stap: het lanceren van een merkcampagne. Vanuit de briefing zal succes worden gemeten op basis van top funnel KPI’s als merkgerichte zoekopdrachten en geholpen merkbekendheid na marktonderzoek.
Oplossing
We benaderen onze branding campagne in vier fasen: set up, leren, opschalen en evaluatie. Hiervoor zit nog fase 0 – een periode waarin we de strategische doelen in samenwerking met de klant afstellen. Zodra we de scope helder hebben lopen we de volgende fases door:
Setup
We denken mee met het creëren van de uitingen. Enerzijds kijken we mee over de schouder van de klant en fungeren we als ‘second opinion’ bij het beoordelen van de uitingen. Zijn deze in lijn met het beoogde doel? Zijn ze goed in lijn met de tone of voice? Anderzijds briefen we op de juiste formaten en de lengte van de video, alles over verschillende kanalen. Het resultaat is een duidelijke bibliotheek met unieke visuals geschikt voor de bijbehorende platformuiting.
Leren
Hier wordt het écht interessant. We creëren tal van zeer specifieke verschillende doelgroepen en uitingen. Vervolgens zetten we deze allemaal (klein) uit tegen 20% van het totale budget. We sturen deze campagnes op performance gedreven KPIs zoals Engaged Visitors, Add to Carts of brochure downloads. Het voelt misschien vreemd om een branding campagne af te rekenen op deze metrics, maar in deze fase zegt het iets over de algemene relevantie van de campagne in de specifiek gecreëerde doelgroep. De volgende stap is nu doorselecteren op basis van best performing: