Cookie Consent Mode V2: alles dat je moet weten 

Vanaf 6 maart 2024 is het zo ver: Google zal controleren of je de juiste cookie consent signalen naar hen verstuurd.

Bij een verkeerde set-up zal Google een deel van je website data niet langer verwerken en kan dat ten koste gaan van bijvoorbeeld je remarketing doelgroepen. 

Benieuwd of je voldoet aan de strengere regels? Weet je niet zeker of je gebruik kan maken van GA4 i.c.m. Google Ads? Vraag dan onderaan deze pagina een gratis account scan aan. 

 

 

 

 

 

Wat is Cookie Consent Mode V2?

Consent Mode is een product van Google waarmee je als website-eigenaar eenvoudiger de cookievoorkeuren van je gebruikers kan beheren. Het zorgt ervoor dat de voorkeuren die een gebruiker aangeeft in de cookie banner op de juiste manier worden doorgeschoten naar de services van Google. 

Door de cookie voorkeuren op de juiste manier mee te sturen naar Google zorg je ervoor dat het tracking script van o.a. Google Analytics zich aanpast op basis van de gegeven consent. Op deze manier kan Google controleren of er op de juiste manier data wordt verzamelt. Dit zorgt ervoor dat je Google Ads campagnes die gebruik maken van GA4 doelgroepen data blijven verzamelen door de aanvulling van gemodelleerde aansturing data. 

Deze verandering is voortgekomen uit de reis van de Digital Markets Act (DMA) dat poortwachters als Google zelf moeten toezien dat gebruikers van hun diensten de juiste consent vragen.

Cookie Consent Mode en third party cookies

Consent Mode is geen functionaliteit die inspeelt op het wegvallen van third-party cookies. Het gaat over het verzamelen van data via cookies in het algemeen. Als een bezoeker van een website geen toestemming geeft voor het gebruik van cookies voor marketing of analytics doeleinden wordt dit via Consent Mode doorgegeven aan Google. Dit geldt voor alle soorten cookies, zowel first, als third party. 

Consent Mode V2 zorgt ervoor dat er zonder consent van de gebruiker toch data kan worden gemodelleerd op basis van machine learning. Dit resulteert erin dat je Google Ads campagnes die gebruik maken van GA4 doelgroepen data blijven verzamelen door de aanvulling van gemodelleerde aansturing data. 

Door gebruik te maken van de Advanced Consent Mode kan Google jouw verloren marketing data terug modelleren zodat je jouw campagnes effectief kan aan blijven sturen. Dit komt door het gebruik van zogenaamde “cookieless pings”.

Wat verandert er in maart 2024?

Op 6 maart 2024 treedt de nieuwe Digital Markets Act (DMA) in werking. Deze wetgeving zorgt ervoor dat de poortwachters (Google, Meta) verantwoordelijk worden gehouden voor het correct verzamelen van hun gebruikersdata. Als webshops deze nieuwe regelgeving niet op de juiste manier naleven, kan het ertoe leiden dat je de Google diensten (zoals Google Ads) niet meer mag gebruiken. Google gaat na of dit op de juiste manier gebeurt door te controleren of je de juiste consent signalen naar Google Analytics of Google Ads stuurt. Als blijkt dat je dit niet op orde hebt, zal Google je website gegevens blokkeren/weigeren.

 

Wat gebeurt er als ik niet voldoe aan Cookie Consent V2 regelgeving?

Het niet upgraden heeft flinke gevolgen voor je website en online advertising. De implementatie is cruciaal om te voldoen aan nieuwe privacywetgeving en het efficiënt beheren van je advertentiecampagnes. Doe je dit niet, houdt dan rekening met de volgende gevolgen:

  • Remarketinglijsten worden niet meer gevuld: zonder geldige toestemming van gebruikers om data te verzamelen kun je geen nieuwe remarketing data ophalen en deze gebruiken om de campagne op aan te sturen. Dit beperkt het vermogen om eerdere bezoekers eenvoudig te bereiken en te converteren.
  • Ontbreken sturingsinformatie Google Ads campagnes: doordat je niet de juiste conversiedata aan Google Ads door kunt schieten ontbreken conversiepunten, hierdoor leert het algoritme minder en kan je Ads campagne mogelijk niet meer goed uitleveren.
  • Blokkering van Google Ads account: Google heeft het recht om je advertentieaccount volledig te blokkeren als je niet voldoet aan de vereiste privacyregels.
Vraag een account scan aan

Wij richten Cookie Consent V2 graag voor je in

Ons team van tracking & tagging experts zorgen ervoor dat je volledig compliant bent. Het verzamelen van sturingsinformatie is een van de belangrijkste levensaders voor jouw organisatie maar ook voor ons als performance marketing agency. Wij bieden daarom een complete service die voldoet aan de nieuwste vereisten.

Door onze manier van het instellen van consent banners zorgen we ervoor dat gebruikers instemmen met het gebruik van statistische en marketing cookies met een conversiepercentage tussen de 80 en 90%. 

Samen met jullie zorgen we ervoor dat de cookie banner volledig in lijn is met de Cookie Consent V2 regelgeving. Daarnaast integreren we de banner naadloos op de website en in lijn met de huisstijl.*

*PaperDigits is een performance marketing bureau en o.a. gespecialiseerd in Tracking & Tagging van websites. Wij geven geen juridisch advies. Bij twijfel raden we altijd aan een jurist in te schakelen.

Gratis scan

Heb je niet de technische capaciteit in huis om Cookie Consent V2 modus op de juiste manier in te regelen? Twijfel je dat je website niet voldoet aan de wetgeving? Ben je grotendeels afhankelijk van de inzet van Google Ads? 

Neem dan contact op via onderstaande knop. We bieden een vrijblijvende en gratis cookie consent scan aan om te bepalen in hoeverre je website aan de huidige wetgeving voldoet. Daarnaast krijg je een voorbeeld van hoe jouw consent banner eruit komt te zien, afgestemd op jouw specifieke behoefte en branding voorkeuren.

 

 

Gratis, vrijblijvend en snel geregeld

Gratis Cookie Consent V2 account scan

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.