Server Side Tagging 

Meer controle over je data én tot 30% meer sturingsinformatie voor je campagnes.

Server side tagging is de oplossing voor het wegvallen van third party cookies en helpt je om alle first-party data toekomstbestendig in te richten. PaperDigits helpt je dit proces volledig en schaalbaar in te richten.

Vraag hier een gratis server side tagging account scan aan.

Wat is Server Side Tagging?

Kort gezegd is server-side tagging een nieuwe manier om tracking pixels op websites te plaatsen. Deze pixels zijn kleine stukjes code die informatie verzamelen over website gedrag van gebruikers. Deze scripts worden bij server side tagging op de server van een bedrijf verwerkt in plaats van direct in de browser van de gebruiker.

Google zegt dat ‘cross-domain tracking’ en ‘third party cookies’ op termijn gaan verdwijnen. Dat betekent dus ook dat het steeds lastiger wordt om campagnes te vullen met conversie data omdat de bron van een conversie lastiger te achterhalen is. Server-side tagging is de oplossing voor het wegvallen van deze cookies, zorgt ervoor dat het je sturingsinformatie tot 30% beter gevuld wordt en maakt je eigenaar van alle data. Op deze manier blijf je online marketing inspanningen dus goed meten.

Wat is het verschil tussen client side tagging en server side tagging?

Om server-side tracking goed te snappen is het handig om eerst client-side tagging te begrijpen. Laatstgenoemde is hoe online marketeers altijd data hebben verzameld. Je plaatst een tracking pixel op en website en deze data stuur je direct door naar platforms zoals GA4, Meta of LinkedIn. Meestal via Google Tag Manager (GTM). Dat gebeurt allemaal in de browser van de gebruiker (de client-side, dus).

Bij server-side tagging ligt dat dus nét even anders. Zoals de naam al een beetje doet vermoeden wordt er door een aparte server een stap toegevoegd. De data wordt dus niet meteen in de browser geladen, maar op een eigen server. Deze server is vaak in beheer van de website eigenaar (de server side). Het gevolg? Third party data wordt first party data. Daarom heb je meer grip op je data, meer sturingsinformatie en voldoe je makkelijker aan regelgeving en maak je je business toekomstbestendig.

Let op, server side tagging is niet hetzelfde als de hernieuwde Cookie Consent V2 regelgeving van Google. Daarover lees je hier meer.

Wanneer heb ik server side tagging nodig?

Herken je een van de volgende situaties? Dan is het overwegen van server side tagging een verstandige keuze:

  1. Je bent afhankelijk van third-party-cookies: als je nog steeds veel vertrouwt op third-party cookies voor je data, loop je het risico belangrijke sturingsinformatie te gaan verliezen. Server side tagging zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van externe partijen.
  2. Je hebt zorgen over de privacy bestendigheid van je online marketing: gebruikersprivacy heeft te maken met steeds strenger wordende wetgeving. Het is essentieel dat je campagnes niet alleen effectief zijn, maar ook voldoen aan recente regelgeving. Server side tagging biedt een grote stap in de juiste richting om eenvoudig aan hernieuwde eisen te voldoen.
  3. Je mist steeds meer sturingsdata in Google Ads: merk je dat je steeds minder bruikbare data uit Google Ads krijgt? Server side tagging zorgt ervoor dat je tot 30% meer aansturingsdata krijgt voor je campagnes. Hierdoor leveren ze beter uit, behaal je meer conversies en kun je beter optimaliseren.
  4. Je hebt een complex data management systeem: als je worstelt met een complex (en misschien zelfs verouderd) systeem voor data management dat moeilijk te onderhouden en updaten is biedt server side tagging een oplossing. Je verzamelt je data centraal en beheert en integreert eenvoudig met verschillende bronnen.

Wat zijn de voordelen van server side tagging?

Een aantal andere voordelen van server side tagging: 

  • Het verhoogt de privacy van de gebruiker: door gegevens op een eigen server te plaatsen verminder je het risico op datalekken en voldoe je beter aan de regels. 
  • Meer aansturingsdata voor je (betaalde) campagnes: je krijgt toegang tot (1) meer en (2) betrouwbaardere gegevens. Dit stelt je beter in staat te meten en te optimaliseren. Met als resultaat een betere ROI. 
  • Geeft meer controle en veiligheid van eigen data: door de data volledig in eigen hand te houden verminder je afhankelijkheid van derden en verhoog je beveiliging van je gegevens. 
Vraag een account scan aan

Wij richten Server Side Tagging graag voor je in

Ons team van tracking & tagging experts zorgen ervoor dat je binnen no-time up and running bent met server side tagging. Het verzamelen van de juiste sturingsinformatie is een belangrijke levensader voor je organisatie en helpt je een betere performance te halen. Daarom bieden wij in nauwe samenwerking Stape.io  een complete service aan en ontzorgen we je van A tot Z in dit proces.

Gratis scan

Heb je niet de technische capaciteit in huis om Server Side Tagging op de juiste manier in te richten? Of heb je er de tijd niet voor?

Neem dan vooral contact met ons op. Wij ontzorgen je van A tot Z in het server side tagging project. We zetten het schaalbaar en toekomstbestendig voor je op. Vraag een gratis audit aan via onderstaand formulier om te bepalen hoe je gegevensverzameling er nu voor staat en de mogelijkheden voor server side tagging te verkennen.

 

 

Gratis, vrijblijvend en snel geregeld

Gratis Server Side Tagging Audit

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.